...

Varför berättelser är ovärderliga och hur vi kan implementera dem i våra företag

Profit Media AI

2023-10-31
353913 separation from the ordinary world sharp edges a xl 1024 v1 0

Vi har alla en svaghet för en gripande, intressant och spännande berättelse som transporterar oss till en actionfylld, komisk eller mystisk värld. Genom film, musik, politik och försäljning utnyttjar vi kraften i berättelser för att förmedla våra budskap och göra dem mer relaterbara och effektiva.

Berättelser har en enorm kraft. Genom att förstå och tillämpa de tekniker som används i berättelser kan vi förstärka våra budskap, vinna mer och bygga starkare varumärken.

Oavsett om det handlar om ett 60 minuters webinarium eller en 60 sekunders snuttfilm, kan vi följa dessa tidlösa principer för att skapa mer engagerande innehåll.

Berättelsens struktur:

  1. Karaktär (Character)
  2. Begär (Desire)
  3. Konflikt (Conflict)

Berättelsens stadier:

  1. Separation från den vanliga världen
  2. Konflikt / skurk
  3. Mentor, expert eller guide
  4. Uppnående av mål / prestation

1) Separation från den vanliga världen

769767 meeting a guide or mentor sharp edges at sunset xl 1024 v1 0 1

I det här stadiet skiljs vår karaktär från den vanliga världen genom en händelse eller någon form av uppenbarelse. För att engagera läsaren/tittaren är det viktigt att skapa en koppling och bygga en relation tidigt.

Det är också viktigt att presentera ett mål, antingen något att uppnå, förhindra eller bli fri från.

Att bygga en relation med karaktären kan göras genom att:

  • Göra karaktären till ett offer
  • Göra karaktären rolig
  • Göra karaktären kraftfull
  • Göra karaktären karismatisk
  • Sätta karaktären i fara för något

Mål kan introduceras genom att:

  • Sträva efter att uppnå något
  • Vinna något eller uppnå ett mål
  • Återta något
  • Undvika/förhindra något

Om du gör detta rätt, har du en engagerad läsare. Allt från Star Wars till Harry Potter, Rocky, Superman och nästan alla de mest engagerande och spännande historierna följer mer eller mindre samma mönster.

2) Konflikt, skurk och prövningar

I det här stadiet presenteras ofta en eller flera konflikter av olika slag som försöker hindra vår karaktär från att uppnå sitt ultimata mål. Oavsett om det är i form av karaktärens nemesis, egna demoner eller en yttre kraft, är det här viktigt för en bra berättelse med motgångar.

3) Mentor, guide, expert eller uppenbarelse

314016 meeting a guide or mentor sharp edges at sunset xl 1024 v1 0

Ofta i de svåraste prövningarna, när vår karaktär är på gränsen till att ge upp, kommer en form av uppenbarelse, hjälpande hand eller insikt som tar vår karaktär förbi hans eller hennes mörkaste stunder. Det är inte konstigt att det här är en av de bästa delarna av berättelsen.

4) Uppnåendet!

Till sist vinner vår karaktär sin efterlängtade seger eller uppnår sitt ursprungliga mål. Det är inte ovanligt att målet antingen består av två delar eller ett av två; antingen en vinst i form av pengar, kärlek, en tävling etc., eller en personlig transformation där hela resan var en tillväxtresa för vår karaktär. Kanske vann vår karaktär inte matchen, men kom till en insikt och vann något ännu mer värdefullt. (hint: Rocky).

Hur kan vi tillämpa detta?

Det händer alltför ofta att företagare sitter på otrolig potential men misslyckas med att få ut detta till sin omvärld. Med kraftfull storytelling kan du inte bara få ut ditt budskap, utan också involvera din målgrupps känslor i dig, ditt företag och din mission.

Det är inte ovanligt att vi som företagare har hemsidor eller sociala medier, vilka är plattformar där vår målgrupp befinner sig. Det är inte heller ovanligt att företagare har genomgått både prövningar, samlat på sig erfarenheter och i många fall är mästare i sina hantverk (i.e färdigheter).

Sammanfattning

Berättelser är ett ovärderligt verktyg för att engagera, inspirera och påverka. Genom att förstå och tillämpa struktur och stadier i berättelser kan vi förbättra vår kommunikation, vinna mer och bygga starkare varumärken.

Genom att använda storytelling i våra företag kan vi inte bara förmedla vårt budskap, utan också koppla samman vår målgrupp emotionellt med oss, vårt företag och vår mission.

Rulla till toppen