...

Digital marknadsföring 101: Använd rätt kanaler, nå nya kunder och dubbla din försäljning.

Profit Media

Uppdaterad: 2023-07-10

Bild på fyra kuber staplade på varandra med ikoner inbrända. Längst ned till vänster outline av ett huvud som är riktat åt höger. Längst ned till höger outline av ett huvud till vänster. Ovanpå varsitt huvud har de en chattbubbla-

Eftersom digital marknadsföring är ett sätt för företag att nå ut till nya kunder så är det en av de absolut mest effektiva sätten att öka sin försäljning på.

Vad är digital marknadsföring?

Digital marknadsföring har revolutionerat marknaden genom att ge företag möjligheten att nå ut till kunder på ett mer personligt och engagerande sätt. Detta är en av de största fördelarna med digital marknadsföring, eftersom det gör att företag kan bygga starka relationer med befintliga och potentiella kunder.

Genom att använda olika digitala verktyg och plattformar kan företag skapa anpassade och riktade meddelanden som är relevanta för varje enskild kund. Detta ger kunderna en känsla av uppmärksamhet och värdering, vilket i sin tur kan leda till lojalitet och ökad försäljning.

Förutom att enbart potential att öka ren försäljning ger moderna plattformar företagare möjlighet att mäta och analysera kundbeteenden och preferenser, vilket ger värdefulla insikter som kan användas för att utveckla och förbättra marknadsföringsstrategier, produkter och tjänster på både kort och lång sikt.

Några av de vanligaste marknadsföringsteknikerna eller metoderna som brukas inom digital marknadsföring är:

  • Sökmotoroptimering (SEO) används för att förbättra en webbplats synlighet i sökmotorer, eller sökannonsering (SEM), som innebär att man betalar för att annonser ska visas i sökresultaten.

  • Sociala medier har också blivit en allt viktigare kanal för digital marknadsföring. Plattformar som Facebook, Twitter och Instagram gör det möjligt för företag att få kontakt med sina kunder och bygga relationer med dem.

  • E-postmarknadsföring är en annan populär teknik som gör det möjligt för företag att skicka riktade meddelanden till sina kunder och marknadsföra sina produkter och tjänster.

  • Innehållsmarknadsföring är en annan viktig aspekt av digital marknadsföring. Det handlar om att skapa innehåll av hög kvalitet som är utformat för att locka och engagera potentiella kunder. Innehåll kan ta många former, inklusive blogginlägg, videor, infografik och mer.

Det finns många kanaler att marknadsföra sig på och den bästa strategin är ofta att nyttja flera som kan stödja varandra.

Exempelvis att använda långsiktiga strategier i form av SEO i kombination med direkt marknadsföring så som Social Media eller betalda annonser i Googles plattformar.

De olika typerna av digital marknadsföring: Ett smörgåsbord av möjligheter

Inom digital marknadsföring finns det många olika strategier för marknadsföring online som du kan använda för att få ditt företag att växa. Nedan går vi in lite närmre i detalj på de olika.

Search Engine Optimization (Sökmotoroptimering eller SEO)

Om du vill synas när dina kunder söker på dina tjänster eller produkter och öka din försäljning långsiktigt så bör sökmotoroptimering (SEO) stå högst upp på din prioritetslistan.

SEO (Search Engine Optimization) är processen att optimera en webbplats för att öka dess synlighet och ranking på sökmotorernas resultatsidor (SERP).

Bild på dator, anteckningsblock, växt, glasögon och en kaffekopp på ett bord. På blocket står det SEO Checklist med olika delar av arbetet antecknat.

SEO innebär att man undersöker nyckelord och väljer dem naturligt i all text, samt att man använder metadata taggar för att öka sidans relevans.

Digitala marknadsförare måste komma ihåg att sökmotorer ständigt uppdaterar sina algoritmer, vilket innebär att bästa praxis kan förändras över tiden. Sökordsforskning är en integrerad del av SEO-strategier, eftersom det visar vad potentiella kunder anger i sökmotorn för att hitta ett företag eller en produkt.

I början av "sökmotor-eran" när Google var relativt nytt så användes metoder som kallades för "Keyword stuffing". Det innebar att man lite överallt på sin hemsida kunde skriva det sökord man önskade ranka för och vips så kunde man hamna först på Google.

Idag fokuserar sökmotorerna mer på det värde du kan ge dina kunder från din hemsida, vilket gör att Keyword stuffing inte längre är en acceptabel metod - istället bör man fokusera på att producera högkvalitativt innehåll som inkluderar relevanta termer i små utdrag samt relaterade synonymer eller LSI-termer (latent semantic indexing) där det är möjligt. Samt att alltid arbeta med andra aktörer online som kan ge dig naturliga bakåtlänkar till din hemsida, exempelvis som att gästposta på olika bloggar.

Social Media Annonsering (Social Media Marketing)

Social media marketing innebär att man använder sociala nätverk online som Facebook eller Twitter för att marknadsföra produkter eller tjänster, öka varumärkeskännedomen, generera leads eller bygga upp communities.

Marknadsföring via sociala medier bör integreras med andra former av digitala marknadsföringsinsatser; en idealisk social media manager bör ha kunskap om digitala verktyg och strategier.

BIld på en person utifrån personens synvinkel. I händerna håller personen en mobiltelefon och tar kort på körsbär för att lägga upp i sociala medier.

Sociala medier ger marknadsförare ett effektivt sätt att nå sin önskade målgrupp, med inbyggda engagemangsmätningar som ger marknadsförare verktyg för att mäta framgången med sitt innehåll och fatta välgrundade beslut. De gör det också möjligt att spåra kampanjens framsteg och samtidigt lyfta fram områden som kan förbättras.

Marknadsföring i sociala medier går utöver mätningar och ger även en annan viktig fördel: övervakning av konverteringar (ex. försäljning eller samtal) för din produkt eller tjänster online. På så sätt kan du hålla dig uppdaterad om kundpreferenser, marknadstrender och samtidigt snabbt reagera på eventuella negativa kommentarer - särskilt användbart för småföretag som inte har tillgång till resurser för att genomföra traditionella marknadsundersökningar.


En effektiv marknadsföringsstrategi för sociala medier kan genomföras antingen individuellt eller kollektivt av antingen en specialist, social media manager eller ett helt team; det är dock viktigt att alla marknadsföringsinsatser fungerar i harmoni.

En team-strategi kan vara mer framgångsrik eftersom den säkerställer kontinuitet och samordning av budskapet samtidigt som den skapar innehåll som är relevant för målgruppens behov.

E-postmarknadsföring (Email Marketing)

E-postmarknadsföring är en form av digital marknadsföring som innebär att du skickar e-post med reklam direkt till din målgrupp.

E-postmarknadsföring kan bidra till att öka varumärkeskännedomen, bygga kundrelationer, hålla dem engagerade mellan köp, öka försäljning och leads och till och med bidra till att öka intäkterna totalt sett. E-post är en direktkanal som gör det möjligt för företag att interagera direkt med kunderna i deras personliga inkorgar, och därför ingår den i de flesta digitala marknadsföringsstrategier.

En bild på en öppen laptop med en epost-inkorg öppen på skärmen.

För att lyckas med e-postmarknadsföring är det viktigt att du förstår din målgrupp. Identifiera medvetet deras behov, intressen och preferenser så att du kan skapa engagerande och relevant innehåll för dem.

Var dessutom konsekvent i dina e-postkampanjer, annars kanske prenumeranterna glömmer bort att du finns och slutar öppna dem helt och hållet. För maximal effektivitet kan du använda ett schemaläggningsverktyg för att planera innehållet under en månad.

För att undvika att spamma dina prenumeranter med e-post är det viktigt att använda opt-in-marknadsföring. Detta säkerställer efterlevnad av dataskyddslagar samt håller din lista så ren som möjligt genom att ta bort inaktiva och felaktiga e-postadresser så snart de visas i den.

Att använda uppmaningar till handling i e-postmeddelanden som uppmuntrar prenumeranterna att engagera sig i ditt varumärke bör dessutom bidra till att öka engagemanget från prenumeranterna.

Innehållsmarknadsföring (Content Marketing)

Content marketing innebär att man producerar och delar användbar information - blogginlägg, e-böcker, webbseminarier, videor - med potentiella kunder för att locka dem och skapa förtroende mellan de inblandade parterna.

Content marketing hjälper företag att visa sin expertis samtidigt som de positionerar sig som ledare inom sitt område; dessutom kan det komplettera sociala, e-post SMS och affiliate marknadsföringsstrategier.

Bild på kvinna som sitter vid datorn med ett headset och spelar in en video via mikrofon och dator. På bordet har hon en kaffekopp och en laptop som hon tittar på.

Content marketers är specialiserade på att producera värdefullt, relevant och engagerande innehåll som når fram till målgruppen och driver trafik tillbaka till webbplatsen. Framgångsrikt innehåll bör lösa ett problem eller ge pedagogisk information samtidigt som tittarna uppmuntras att vidta en åtgärd (till exempel att registrera sig för deras nyhetsbrev eller göra ett köp).

Innehållsstrategier kräver en djupgående kunskap om både din målmarknad och dina önskade mål, och en förmåga att skräddarsy innehåll specifikt för olika användarsegment i varje steg av försäljningstratten. Erfarna marknadsförare vet att detta bara kan ske genom att skräddarsy unika delar för varje steg.

Teknikföretag kan dela artiklar för professionell utveckling medan varumärken inom mat och dryck (som Graza, premium olivolja i USA) kan publicera recept eller livsstilstips.

Det är viktigt att innehållet resonerar med din målgrupp och uppfyller deras behov - denna insikt kan fås genom analys av sociala medier eller direkt undersökning av dem; verktyg för hantering av sociala medier som Demand Jump gör denna process enklare genom att ansluta marknadsförings- och försäljningsdata för att hjälpa till att identifiera vad som fungerar.

Pay-per-click-annonsering (PPC/PAID)

PPC-annonser syftar till att få klick på annonser, vilket i sin tur genererar fler webbplatsbesök och försäljning för dina produkter / tjänster. PPC är en alltmer populär form av onlineannonsering eftersom den ger konkret tillväxt och ROI - därav dess utbredda användning av företag över hela världen.

Bild på två persone bakifrån. De sitter vid ett skrivbord med en mobil och en dator med massa papper och staitsik på datorn. Beräkning av annonser sker på mobilen.

För att effektivt kunna genomföra PPC-kampanjer med störst chans för framgång krävs oftast en erfaren digital marknadsförare.

För att maximera dess effektivitet bör marknadsföring alltid optimeras. Beroende på vilken plattform marknadsföring görs så är metoderna och procedurerna för optimering olika.

Google Ads har flera olika kampanjtyper och plattformar (Google Sök, Display Ads, Youtube etc) medan Sociala plattformar så som Facebook ger dig möjlighet att annonsera på både Facebook och Instagram.

Våra "två cent"

Oavsett om du väljer SEO, marknadsföring på sociala medier, e-postmarknadsföring, innehållsmarknadsföring, PPC-reklam eller en kombination av dessa strategier, är nyckeln att hålla fokus, vara konsekvent och alltid leta efter sätt att förbättra och optimera dina kampanjer.

Vad kan du få ut av digital marknadsföring?

När det gäller att marknadsföra ditt företag erbjuder den digitala världen ett stort antal möjligheter att bygga varumärkeskännedom, driva webbplatstrafik och interagera med kunder.

Öka din försäljning

Med digital marknadsföring har du möjligheten att nå ut till hundratals potentialla kunder redan samma dag vilket ger dig ett otroligt kraftfullt sätt att öka din försäljning.

Kom först i Google

SEO är en viktig del av digital marknadsföring och kan hjälpa dig att förbättra din sökmotorranking och driva mer organisk trafik till din webbplats.

Öka dina kunders engagemang i dina tjänster, produkter och varumärke

Med sociala medier och e-postmarknadsföring kan du engagera dig i dina kunder och bygga varaktiga relationer med dem.

Låt fler veta om att du finns och öka din varumärkeskännedom

Genom att marknadsföra ditt företag online kan du nå en bredare publik och bygga upp varumärkeskännedom.

Nå en bredare publik än med traditionell marknadsföring

Genom att utnyttja kraften i digital marknadsföring kan du nå en bredare publik och öka dina chanser att göra en försäljning.

Få kostnadseffektiv marknadsföring och mätbara resultat

Faktum är att digital marknadsföring kan vara ett kostnadseffektivt sätt att marknadsföra ditt företag jämfört med traditionella marknadsföringsmetoder.

Öka trafiken till din webbplats

Med rätt digitala marknadsföringsstrategier kan du driva mer trafik till din webbplats och öka dina chanser att göra en försäljning.

Vilka är de största fördelarna med digital marknadsföring för ditt företag?

Alla företag är unika, oavsett om man arbetar inom samma branscher. Likaså har företag olika mål med marknadsföring, men nedan är några av de absolut vanligaste och de fördelar som ger mest värde för våra kunder.

Bild på person som håller i klossar av trä varvid alla har en del av teoretiska pelar inom företagande och marknadsföring. Marketing. Advertising. Logo. design. Brand. Strategy. Indntitty. Trust och Values.

Sprid ditt varumärke på ett enkelt, kostnadseffektivt och snabbt sätt

Med digital marknadsföring kan du komma igång direkt och betala enbart för värdefulla händelser så som visningar eller klick. Digital marknadsföring ger företag möjlighet att nå ut till en otroligt bred publik och öka sin synlighet online snabbt och kostnadseffektivt.

Få bättre resultat och ge värde med skräddarsytt budskap

Digital marknadsföring ger företag möjlighet att nå potentiella kunder när som helst och var som helst. Genom att använda olika digitala kanaler kan företag kommunicera med sina kunder på ett mer personligt sätt och anpassa sitt budskap för att passa deras behov.

Nå rätt kund, i rätt tid, till rätt pris

Digital marknadsföring ger företag möjlighet att nå en mer specifik och relevant målgrupp. Med olika marknadsföringsverktyg och tekniker kan företag rikta sin marknadsföring mot specifika demografiska grupper eller intresseområden.

Detta gör det möjligt för företag att maximera sin marknadsföringsbudget och nå ut till de personer som är mest benägna att köpa företagens produkter eller tjänster.

Traditionell marknadsföring vs Digital Marknadsföring

När du funderar över den optimala marknadsföringsstrategin för ditt företag är det viktigt att identifiera vilken form av marknadsföring som bäst uppfyller företagets mål och når ut till målgruppen.

Även om marknadsföring som vi känner den har funnits sedan 1800-talet, tog dess moderna form först under 1950-talet i och med TV:s explosionsartade popularitet. Innan dess bestod reklam främst av tryckt material.

Idag använder många företag både traditionella och digitala metoder i sina strategier för att nå kunder och bygga upp varumärkeskännedom.

Utmärkande skillnader

Digital och traditionell marknadsföring skiljer sig väsentligt åt på så sätt att digital marknadsföring förlitar sig på onlineplattformar för att nå konsumenterna, medan de plattformar som används för traditionell marknadsföring är traditionella metoder såsom tidningar, radio, TV och skyltar mm.

Digital marknadsföring: Bara fördelar?

Digital marknadsföring har många fördelar jämfört med traditionell marknadsföring, t.ex. kan man spåra mätvärden och tillhandahålla riktat innehåll för specifika demografiska grupper. Dessutom kan annonsplaceringen anpassas för att öka synligheten och engagemanget för ditt budskap. Det krävs inte heller månader av planering eller hundratals anställda och långa ledtider för att byta en bild, budskap eller annons som ska nå några hundra tusen personer, det räcker oftast med en person.

I motsats till traditionell marknadsföring anpassas digital marknadsföring ständigt i takt med att tekniken och konsumenternas preferenser förändras. Nya taktiker som röstsökning och annonser på sociala medier läggs till i mixen, och därför är det viktigt att hålla sig informerad om digitala taktiker för att kunna ligga steget före konkurrenterna. Men med ny teknik som tillkommer regelbundet kanske det som fungerade en dag inte längre gäller nästa dag; kampanjer måste därför ständigt utvärderas för att se om de är effektiva.

Traditionell marknadsföring: En föråldrad metod?

Några av fördelarna med traditionell marknadsföring är att bygga upp varumärkeskännedom och etablera närvaro på den lokala marknaden. Har du lyckan att etablera en butik med ett stort skyltfönster på en upptagen gata så kan detta vara fördelaktigt. Dessutom kan återvinning av material som flygblad eller tidningsannonser spara ditt företag både tid och pengar om du har ett tidlöst eller återupprepande budskap.

Å andra sidan har traditionell marknadsföring flera nackdelar som gör den mindre effektiv, till exempel att den inte ger en mätbar avkastning på investeringen och att den inte når ut till kunderna lika lätt. Dessutom kan det vara svårt att spåra om kunderna har läst din tidningsannons eller tittat på en TV-reklam - utan någon form av undersökning eller uppföljning. Det gör att det kan vara omöjligt att veta om dina traditionella marknadsföringsinsatser var effektiva eller inte.

Även om traditionell marknadsföring har sina nackdelar kan det fortfarande vara ett bra sätt att öka sin närvaro på den lokala marknaden och engagera en lokal målgrupp. Om du kombinerar de båda metoderna kan du också nå bredare och mer varierande målgrupper - det gäller bara att hitta den balans som fungerar för ditt företag.

Hur lyckas man med digital marknadsföring?

För att lyckas med digital marknadsföring måste företag ha en väldefinierad strategi och använda rätt kanaler för att nå sina mål. En av de viktigaste faktorerna för framgång är att förstå sin målgrupp och vad de söker efter online.

Genom att genomföra noggrann forskning och analysera kundbeteenden kan företag skapa relevant och engagerande innehåll som lockar potentiella kunder.

En annan viktig faktor för framgå