...

Annonsering i Sociala Medier: Så skapar du framgångsrika annonser

Profit Media

Uppdaterad: 2023-07-10

Bilder på ett social media team som arbetar på en social media kampanj

Sociala medier har blivit en oumbärlig plattform för att skapa kontakter och utbyta information, foton och videor med varandra över hela världen.

Dessa plattformar har i grunden förändrat hur vi lever våra liv och hur vi gör affärer, samt hjälpt många företag att expandera till nya målgrupper och nå fler potentiella kunder.

Utvecklingen av sociala medier har haft en betydande inverkan på reklamen. De tidigaste sociala medierna, som Myspace, tillät inte användarna att annonsera direkt till kund eller via betalda samarbeten/partners. Dessa plattformar fungerade dock fortfarande som en viktig inkörsport till Internet.

Facebook och Twitter tog snart fart med lanseringen av sina självbetjäningsannonser, vilket gjorde det möjligt för företag att rikta in sig på specifika grupper av människor baserat på deras demografi, intressen och beteenden.

Genom annonsering i sociala medier kan företag rikta sig till specifika målgrupper med specifika budskap. Detta skapar möjligheter att skapa annonser som ökar räckvidden samtidigt som de skapar medvetenhet, ökar försäljningen och kan ge potentiella kunder mer relevanta annonser för produkter och tjänster som kan fylla ett verkligt värde i deras liv.  

Därför bör ditt företag överväga annonsering i sociala medier

Med fler konsumenter än någonsin som vänder sig till sociala plattformar för information och underhållning - över 4,5 miljarder1 användare runt om i världen - så är det helt logiskt för marknadsförare att investera i annonser riktade mot dessa kanaler.

En av de största fördelarna med online marknadsföring är att man kan rikta in sig på sin målgrupp utifrån faktorer som ålder, plats, kön, yrke och intressen - detta gör det mycket enklare att nå rätt personer vid rätt tidpunkt jämfört med traditionella offline-metoder och till mycket lägre kostnader.

Ytterligare en fördel med sociala medier är att det är mer sannolikt att ditt innehåll delas på sociala medier eftersom det är mer autentiskt och relaterbart.

(1. Källa: Statista)

Vad är annonsering i sociala medier?

Annonsering i sociala medier innebär att man använder sociala medieplattformar för att marknadsföra produkter, tjänster eller varumärken.

Det handlar om att skapa och distribuera riktade annonser för att nå en specifik målgrupp på plattformar som Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn med mera.

Hur fungerar annonsering i sociala medier?

Annonsering i sociala medier fungerar enligt modellen pay-per-click (PPC) eller pay-per-impression (PPI). Annonsörer skapar annonser i plattformens annonshanterare, definierar sin målgrupp baserat på demografi, intressen och beteenden, fastställer en budget och startar kampanjen. Plattformen använder sedan algoritmer för att visa annonserna för den avsedda målgruppen.

Framgång i annonsering beror till stor del på hur väl annonsörer kan använda dessa plattformar och förstå hur plattformens algoritm arbetar för att på bästa sätt skapa de önskade resultaten.

Hur fungerar annonsering i sociala medier?

Valet av sociala medieplattformar beror på din målgrupp och dina marknadsföringsmål.

Annonsering i sociala medier är möjligt på flera olika plattformar. Bilden visar logotyper i 3d. Facebook, linkedin, Twitter, Instagram, Youtube, TikTok.

Mätbara resultat

Kostnadskontroll

Några av de mest populära plattformarna för annonsering är:


Facebook

Med över 2,0 miljoner1 aktiva användare (23, Q1) varje dag, erbjuder Facebook en bred räckvidd och olika inriktningsalternativ.

statistic id346167 facebook number of daily active users worldwide 2011 2023

(1. Källa: Statista)

Instagram

Instagram är perfekt för företag med visuellt tilltalande innehåll och har mer än 2 miljarder2 aktiva användare varje månad.

statistic id272014 global social networks ranked by number of users 2023

(2. Källa: Statista)

Youtube

Youtube, som del av Google är nog Googles mest populära social media plattform som ligger rakt under Facebook i aktiva månatliga användare med 2,5 miljarder3 aktiva användare per månad. Med mellan till långformat är detta en ypperlig plattform för annonser till rätt målgrupper.

(3. Källa: Statista)