Google värdesätter sina användare högt och strävar efter att erbjuda dem de mest relevanta och högkvalitativa resultaten för de som söker.
Till skillnad från betald annonsering tillåter inte Google att du köper dig till toppen av de organiska resultaten.
För att ranka högt organiskt måste din webbplats förtjäna sin position genom att erbjuda värdefullt, relevant och högkvalitativt innehåll. Om du letar efter omedelbara resultat bör du överväga betald annonsering på Google.
Betald annonsering har potentialen att leverera snabba resultat, men det ackumulerar inte över tid och kan ha en högre kostnad i förhållande till lönsamhet jämfört med SEO.
Å andra sidan, med SEO, investerar du i en långsiktig strategi som kan ge stadigt ökande resultat över tiden och skapa en kostnadseffektiv relation mellan kostnad och lönsamhet.
Google värderar webbplatser som skapar en positiv användarupplevelse, ger originalinformation och demonstrerar expertis inom sitt ämnesområde. Genom att fokusera på att uppfylla dessa kriterier kan din webbplats bygga förtroende hos Google och gradvis förbättra sin position i sökresultaten. Det tar tid och resurser att skapa och upprätthålla en sådan webbplats.
Faktorer som påverkar hur lång tid det tar inkluderar bland annat:
Även om det finns inget definitivt tidsram, ger dessa faktorer en övergripande förståelse för varför SEO tar tid och varför det är en långsiktig satsning.
Det handlar om att skapa en långsiktig strategi som signalerar till Google att din webbplats är värdefull för användarna och förtjänar att synas högt i resultaten.
För att få en så bra och rätt bild som möjligt har vi tittat på de mest framstående och erkända verktygen som används för SEO som själva gjort sina egna undersökningar.
Enligt Semrush tar det generellt sett mellan 4 och 12 månader för SEO att fungera, enligt en Google-video.
Detta beror på att Google överväger många faktorer när de rankar sökresultat, och det finns ofta hundratals sidor som tävlar om samma platser.
För att ranka högt måste din sida vara mer relevant, av högre kvalitet och erbjuda en bättre användarupplevelse än konkurrenternas sidor.
Dessutom är Googles rankingssystem komplexa, hemlighetsfulla och förändras ständigt.
Enligt Ahrefs tar det också mellan tre och sex månader för SEO att visa resultat, enligt en omfattande undersökning där 3 680 personer deltog.
Ahrefs förklarar att SEO inte är reklam, och du kan inte betala dig till toppen av Googles organiska resultat.
För att ranka högt måste du visa för Google att du är det bästa, mest relevanta och mest hjälpsamma resultatet.
Slår man ihop Ahrefs resultat från både X och LinkedIn så fick de fram:
Det tar vanligtvis tre till sex månader för SEO att visa resultat, enligt en undersökning med 3 680 respondenter på LinkedIn och X.
Men verkligheten är att det inte finns någon definitiv tidsram. Det beror på flera faktorer.
En äldre webbplats med tilldelade resurser och en effektiv strategi har större chans att se snabbare resultat.
Att fokusera på lågkonkurrens sökord, optimera sidor och lösa tekniska SEO-fel kan också påskynda processen. Att ha realistiska förväntningar och vara tålmodig är avgörande för en framgångsrik SEO-strategi.
Att avbryta för tidigt kan leda till att du går miste om de betydande fördelar som SEO kan erbjuda.
SEO skiljer sig från annonsering. Du kan inte betala dig in i Googles organiska resultat. För att ranka som nummer 1 för ett sökord måste du visa för Google att du är det bästa, mest relevanta och mest hjälpsamma resultatet.
Detta kräver att du överträffar andra sidor på flera fronter:
Att göra allt detta väl tar mycket tid och resurser.
Hur lång tid SEO tar beror på flera faktorer.
Här är några att överväga:
Det finns ingen anledning att resignera dig till "långsamma SEO-resultat." Det finns snabba vinster som kan hjälpa dig att ranka högre och få mer organisk trafik.
Vad innebär SEO, vad gör man och vad är det som tar tid? Ofta är det mer bakom kulisserna som sker än vad du som mottagare av ett SEO projekt eller leverans kan se. Så för att besvara dessa frågor har vi skrivit ett exempel på hur en tidplan kan se ut för ett SEO initiativ.
Månad 1-3: Strategisk planering och grundläggande optimering
Månad 4-6: Kontinuerligt innehållsskapande och länkbyggande
Månad 7-9: Optimering och anpassning
Månad 10-12: Djupdykning i analys och expansion
Efter det första året kommer resultaten av din SEO-strategi att vara tydliga och ge en stadig ökning av organisk synlighet.
Var medveten om att SEO är en långsiktig investering, och kontinuerlig optimering kommer att maximera långsiktiga resultat och framgång. Så var försiktig med att sluta för tidigt och se till att din leverantör bryr sig om dina resultat.
Om du är intresserad av att veta mer om SEO och vad vi skulle kunna göra för dig så kan du läsa mer här om oss som din SEO byrå.