...

Hur lång tid tar det för SEO att ge resultat?

Google värdesätter sina användare högt och strävar efter att erbjuda dem de mest relevanta och högkvalitativa resultaten för de som söker.

Till skillnad från betald annonsering tillåter inte Google att du köper dig till toppen av de organiska resultaten.

Google vill att din webbplats skall förtjäna sin position

För att ranka högt organiskt måste din webbplats förtjäna sin position genom att erbjuda värdefullt, relevant och högkvalitativt innehåll. Om du letar efter omedelbara resultat bör du överväga betald annonsering på Google.

Betald annonsering har potentialen att leverera snabba resultat, men det ackumulerar inte över tid och kan ha en högre kostnad i förhållande till lönsamhet jämfört med SEO.

Å andra sidan, med SEO, investerar du i en långsiktig strategi som kan ge stadigt ökande resultat över tiden och skapa en kostnadseffektiv relation mellan kostnad och lönsamhet.

SEO vanliga fragor

Vad påverkar hur lång tid det tar?

Google värderar webbplatser som skapar en positiv användarupplevelse, ger originalinformation och demonstrerar expertis inom sitt ämnesområde. Genom att fokusera på att uppfylla dessa kriterier kan din webbplats bygga förtroende hos Google och gradvis förbättra sin position i sökresultaten. Det tar tid och resurser att skapa och upprätthålla en sådan webbplats.

Faktorer som påverkar hur lång tid det tar inkluderar bland annat:

  • webbplatsens ålder
  • tillgängliga resurser
  • konkurrenssituationen
  • målen för din SEO-strategi
  • hur väl du utför ditt SEO arbete

Även om det finns inget definitivt tidsram, ger dessa faktorer en övergripande förståelse för varför SEO tar tid och varför det är en långsiktig satsning.

Det handlar om att skapa en långsiktig strategi som signalerar till Google att din webbplats är värdefull för användarna och förtjänar att synas högt i resultaten.

Men hur lång tid tar det då?

För att få en så bra och rätt bild som möjligt har vi tittat på de mest framstående och erkända verktygen som används för SEO som själva gjort sina egna undersökningar.

Semrush: 4-12 månader

Enligt Semrush tar det generellt sett mellan 4 och 12 månader för SEO att fungera, enligt en Google-video.

Detta beror på att Google överväger många faktorer när de rankar sökresultat, och det finns ofta hundratals sidor som tävlar om samma platser.

För att ranka högt måste din sida vara mer relevant, av högre kvalitet och erbjuda en bättre användarupplevelse än konkurrenternas sidor.

Dessutom är Googles rankingssystem komplexa, hemlighetsfulla och förändras ständigt.

SEO Tools Ahref Semrush X linkedin

Ahrefs undersökning: 3-12 månader (generellt)

Enligt Ahrefs tar det också mellan tre och sex månader för SEO att visa resultat, enligt en omfattande undersökning där 3 680 personer deltog.

Ahrefs förklarar att SEO inte är reklam, och du kan inte betala dig till toppen av Googles organiska resultat.

För att ranka högt måste du visa för Google att du är det bästa, mest relevanta och mest hjälpsamma resultatet.

Slår man ihop Ahrefs resultat från både X och LinkedIn så fick de fram:

  • 11% svarade 1-2 månader
  • 58% svarade 3-6 månader
  • 19% svarade 7-12 månader
  • 12% svarade 12+ månader


Undersökning från LinkedIn: 3-12 månader (generellt)

Det tar vanligtvis tre till sex månader för SEO att visa resultat, enligt en undersökning med 3 680 respondenter på LinkedIn och X.

Men verkligheten är att det inte finns någon definitiv tidsram. Det beror på flera faktorer.

En äldre webbplats med tilldelade resurser och en effektiv strategi har större chans att se snabbare resultat.

Att fokusera på lågkonkurrens sökord, optimera sidor och lösa tekniska SEO-fel kan också påskynda processen. Att ha realistiska förväntningar och vara tålmodig är avgörande för en framgångsrik SEO-strategi.

Att avbryta för tidigt kan leda till att du går miste om de betydande fördelar som SEO kan erbjuda.

Varför tar SEO tid? Faktorer som påverkar hur lång tid SEO tar

SEO skiljer sig från annonsering. Du kan inte betala dig in i Googles organiska resultat. För att ranka som nummer 1 för ett sökord måste du visa för Google att du är det bästa, mest relevanta och mest hjälpsamma resultatet.

Detta kräver att du överträffar andra sidor på flera fronter:

  1. Relevans: Är din sida i linje med vad sökande letar efter?
  2. Användarupplevelse: Är din sida användarvänlig och läsbar?
  3. Kvalitet: Är ditt innehåll hjälpsamt, intressant, insiktsfullt eller underhållande?
  4. Originalitet: Är ditt innehåll unikt och tillhandahåller originalinformation, rapportering, forskning eller analys?
  5. Expertis: Är ditt innehåll skapat av någon som är kunnig eller åtminstone har erfarenhet av det de skriver om?

Att göra allt detta väl tar mycket tid och resurser.

Faktorer som påverkar hur lång tid SEO tar

Hur lång tid SEO tar beror på flera faktorer.

Här är några att överväga:

  1. Din webbplats historia: Äldre webbplatser tenderar att ha fler sidor, innehåll, bakomliggande länkar och webbplatsauktoritet. Nyare webbplatser kräver mer ansträngning och resurser för att etablera sig.
  2. Dina resurser: Ju mer resurser (tid, ansträngning, pengar) du kan investera i SEO, desto snabbare kommer du att se resultat.
  3. Din konkurrens: Om de sökord du siktar på är mycket konkurrensutsatta kommer det att ta längre tid att ranka.
  4. Dina mål: Om ditt mål är att ranka som nummer 1 för ett enkelt sökord kan det uppnås snabbt. Men om ditt mål är att konkurrera med stora varumärken och ranka för ett hyperkonkurrensutsatt sökord kan det ta månader eller till och med år.
  5. Din strategi: En bra strategi utgör halva segern. Om du har ett tydligt mål och en konkret plan för hur du ska uppnå det har du större chans att se snabba resultat.
  6. Din utförande: En fantastisk SEO-strategi är meningslös om ingenting genomförs. Ju mer konsekvent du kan utföra din strategi, desto snabbare kommer du sannolikt att se resultat.

Vad du kan göra för att få SEO-resultat snabbare

Det finns ingen anledning att resignera dig till "långsamma SEO-resultat." Det finns snabba vinster som kan hjälpa dig att ranka högre och få mer organisk trafik.

  1. Sikta på lågkonkurrens-sökord: Inte alla sökord är lika konkurrensutsatta. Fokusera på de som har lågt konkurrensnivå för snabbare resultat.
  2. Optimera för utvalda utdrag: Utvalda utdrag är snabba svar i Googles sökresultat som hämtas från sidor som rankar bland de tio bästa. Genom att optimera för dem kan du hoppa till toppen av sökresultaten.
  3. Öka sidor med interna länkar: Interna länkar, länkar från en sida på samma domän till en annan, kan hjälpa till att förbättra en sidas ranking.
  4. Se till att dina sidor är indexerbara: Om Google inte kan indexera din sida kommer den inte att visas i sökresultaten. Se därför till att du inte oavsiktligt har lagt till en "noindex"-tagg på några av dina viktiga sidor.
  5. Uppdatera föråldrat innehåll: Om din sida inte rankar eller har minskande söktrafik, ge den en uppdatering. Uppdaterat innehåll kan ge en boost i söktrafik.

Så kan en tidsram för ett SEO projekt se ut

Vad innebär SEO, vad gör man och vad är det som tar tid? Ofta är det mer bakom kulisserna som sker än vad du som mottagare av ett SEO projekt eller leverans kan se. Så för att besvara dessa frågor har vi skrivit ett exempel på hur en tidplan kan se ut för ett SEO initiativ.

Månad 1-3: Strategisk planering och grundläggande optimering

  • Genomför en grundlig sökordsanalys för att identifiera relevanta och långsvansiga söktermer.
  • Optimera webbplatsens tekniska aspekter, inklusive laddningshastighet och mobiloptym.
  • Påbörja innehållsskapande genom att producera och publicera högkvalitativt och relevant material baserat på de identifierade sökorden.
  • Inled länkbyggnadskampanj för att etablera tidiga länkar och öka webbplatsens auktoritet.

Månad 4-6: Kontinuerligt innehållsskapande och länkbyggande

  • Kontinuerligt producera och publicera engagerande och informativt innehåll för att upprätthålla webbplatsens relevans.
  • Fortsätt länkbyggnad för att stärka webbplatsens auktoritet och trovärdighet.
  • Aktivt övervaka och anpassa strategier baserat på tidiga resultat och marknadsutveckling.

Månad 7-9: Optimering och anpassning

  • Följ upp tidigare strategier och finjustera innehåll samt SEO-element.
  • Anpassa nyckelordsstrategin baserat på tidigare prestanda och förändrade trender.
  • Fortsätt med aktiv länkbyggnad och övervaka konkurrenternas agerande.


Månad 10-12: Djupdykning i analys och expansion

  • Genomför en djupgående analys av organisk trafik och konverteringsdata.
  • Utvärdera och justera webbplatsstrukturen och användarupplevelsen för att optimera konverteringar.
  • Identifiera nya möjligheter och sökord för att expandera innehållet och målgruppen.

Efter det första året kommer resultaten av din SEO-strategi att vara tydliga och ge en stadig ökning av organisk synlighet.

Var medveten om att SEO är en långsiktig investering, och kontinuerlig optimering kommer att maximera långsiktiga resultat och framgång. Så var försiktig med att sluta för tidigt och se till att din leverantör bryr sig om dina resultat.

Om du är intresserad av att veta mer om SEO och vad vi skulle kunna göra för dig så kan du läsa mer här om oss som din SEO byrå.

SEO project
Rulla till toppen